Activitats extraescolars

Aquest curs 2017-2018 tenim dues propostes d'activitats extraescolars: Investigam la natura i Art-Natura.

 

Igualment, com que són dues activitats que tenen com a fil conductor la natura, és possible realitzar-les les dues juntes, de manera que els continguts d'ambdues activitats s'unirien i es complementarien entre si.


les extraescolars de matèria

 Objectius generals de les activitats extraescolars

  • Desenvolupar el treball autònom de l'aprenentatge
  • Adquirir eines d'autonomia i presa de decisions compartides entre tots els companys
  • Treballar les relacions humanes des de la diversitat per millorar així la convivència
  • Transmetre valors com la igualtat, el respecte i l'ecologisme
  • Fomentar el desenvolupament social i emocional dels infants

Metodologia

La metodologia de les activitats extraescolars ofertes per l'Associació Matèria es basa en una metodologia activa i participativa, on l'infant és el principal protagonista del seu propi aprenentatge. Així doncs és concep als participants en els processos com a agents actius en la construcció, reconstrucció i de-construcció del coneixement, i no com a agents receptius, simplement receptors. Acceptant que un aprenentatge significatiu només es pot obtenir des de la vivència i l'experimentació, creiem que les activitats extraescolars, pel seu caràcter d'educació no formal, són un àmbit d'allò més adequat per a aconseguir-ho.

Les característiques d'aquesta metodologia activa i participativa són:

  • Lúdica: l'aprenentatge s'impulsa a través del joc.
  • Interactiva: es promou el diàleg i la discussió dels participants amb l'objectiu de confrontar idees, sempre en un ambient de respecte i tolerància.
  • Creativa i flexible: no respon a models rígids i autoritaris.
  • Fomenta la consciència grupal: enforteix la cohesió grupal fomentant als membres del grup un fort sentiment de pertinença.
  • Processal: es brinden continguts però es prioritza el procés.
  • Compromesa i comprometedora: promou el compromís dels participants amb el procés i el que se'n derivi d'ell.

Amb aquesta metodologia es cerca partir sempre de la realitat i de l'experiència dels infants, generar un procés creatiu de reflexió i anàlisi sobre el seu entorn per aconseguir així tornar a la realitat amb amb noves formes d'actuar sobre ella.

 

Investigam la natura

Aquest projecte neix de la inquietud de voler apropar els infants a allò que succeeix al seu voltant, fomentant en ells l’esperit crític i alhora la descoberta de l’entorn des d’una mirada científica.

 

Es tracta d’esbossar el medi que ens envolta des de la nostra pròpia interacció amb ell o amb parts o representacions d’ell. D’aquesta manera, diferents fenòmens naturals habituals poden ser explicats des d’una experiència mitjançant pràctica (bé en camp bé en laboratori), mitjançant experiments i també per emulació de sistemes naturals. A més, podem començar a familiaritzar-nos amb el món de la recol·lecció i la col·lecció de dades que el propi entorn natural ens brinda (dades climatològiques, restes animals i/o vegetals, etc.) així com les tècniques de conservació i secatge

de plantes per la construcció d’herbaris.

Es tracta, al cap i a la fi, de despertar una mirada nova més enllà d’allò que a simple vista veim.

 

Per estudiar tot això, partirem de desgranar el lloc on vivim en els diferents àmbits o les diferents parts a què, des de la nostra assignatura extraescolar i la nostra ment d’una persona de 6 a 12anys, ens podem apropar. Així, dins cada un d’aquests àmbits -clima, vegetació, sòl, etc.- durem a terme una sèrie d’activitats/experiments de caire pràctic, que ens permetin redescobrir quelcom nou en allò més habitual.

art-natura

Aquesta activitat parteix de la idea d'experimentar amb les arts plàstiques a través d'un fil conductor que seria la naturalesa. Amb això és persegueix que els infants aprenguin indirectament alguns aspectes de la natura fent-ho des de el treball artístic i creatiu.

 

L'activitat Art-Natura, és planteja com la possibilitat educativa on combinar el medi natural amb la creació artística. D'aquesta manera, la proposta es basa en experimentar amb l'art a partir d'elements procedents de la naturalesa i també en fer creacions artístiques relacionades amb les formes pròpies de la natura. Igualment, també pretén treballar directament amb plantes i altres elements vegetals per tal de poder conèixer així alguns dels cicles i característiques pròpies d'aquests éssers. D'altra banda, també es vol potenciar l'ús de materials reciclats com a elements susceptibles de convertir-se en creacions artístiques.


Si voleu més informació posau-vos en contacte amb nosaltres i vos farem arribar el dossier amb tota la informació